środa, 5 marca 2014

#14.Słowniczek japońskiego - litera ''T''

Heej!! Moje urodziny już tuż tuż, bo w poniedziałek 10 marca, zamierzam pójść na pizze razem z 2 przyjaciółkami oraz kilkoma, że tak powiem ''kolegami''. A co do bloga to oglądalność wciąż rośnie. Wiem że ten blog nie jest jakiś ''profesionalny'', ale mimo to wciąż wchodzicie. I nie mam widzów tylko z Polski. 1/3 was pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, ostatnio kilka osób z Niemczech, a nawet mam 1 gościa z Wenezueli o_O. Tak więc spodziewać się mogłam wszystkiego, prócz tego kraju (jeżeli Wenezuela to kraj? bo nie wiedziałam że takie coś wogle jest ;D) Ale gadżet do tłumaczenia jest, więc to nie problem ;*

W tym poście krótko przedstawiam fragmenty kultury japońskiej. 9 tematów, a wszystkie na literę ''T''. Tak więc, życzę sobie dużo, dużo miłych komentarzy ;)
1.Tanuki - czyli konopies. Ma brązowe futerko i pasiasty ogon. Wraz z kotami i lisami uważany jest za zwierzę magiczne - może zmienić się w dowolny przedmiot. Jego najbardziej znaną postacią jest magiczny kociołek (bambuku - chagama).
>>><<<
2.Tabi - tradycyjne japońskie skarpety, sięgające kostki z osobnym palcem. Noszone do tradycyjnych japońskich strojów. Istnieją także tabi przypominające buty. Są wykonane z grubszego i mocniejszego materiału, często z gumową podeszwą.
>>><<<
3.Tempura - potrawa mięsna - ryba lub wołowina. Zasmażona w cieście z dodatkiem przypraw. Smaży się ją na wrzącym oleju, dodając dowolne (ulubione) dodatki dla klienta.
>>><<<
4. Tengu - ''niebiańskie psy''; Skrzydlate istoty z dziobami kruka zamiast nosa. Postrzegane są jako duchy gór. Zamieszkują obszary leśne o zbocza górskie (dla fanów Naruto - Kurama).
>>><<<
5. Takoyaki - potrawa z ciasta i ośmiornicy, podawana w formie kulek o średnicy 3-5 cm.
>>><<<
6.Tenno - znaczy dosłownie niebiański władca i określa cesarza. Według shinto każdy z cesarzy był w prostej linii potomkiem pierwszego cesarza Japonii Jimmu-Tenno, który w lutym 663 r. p.n.e. założył dynastię. Tym samym każdy był potomkiem bogini słońca - Amaterasu (znów ten Naruto). Pierwszy władca uważany był za jej prawnuka, zaś ostatnim jej potomkiem był Tenno Hirohito.
>>><<<
7. Torii - brama stojąca na drodze do shinto i innych świętych miejsc zamieszkiwanych przez kami. Składa się z dwóch słupów pochylonych lekko ku sobie. Związane są u góry dwoma poprzecznymi belkami, z których górna jest zazwyczaj dłuższa.
>>><<<
8. Tokonoma - jest to wnęka ścienna znajdująca się w południowej części tradycyjnego japońskiego domu. Wystawia się tam ikebanę, pamiątki rodzinne lub zwój kakemono. W okresie świątecznym natomiast - ołtarzyki butsudan lub ołtarze shinto. Wszystko to dla bóstw opiekuńczych.
>>><<<
9. Tsunami - niszczące fale powstałe na skutek ruchów sejsmicznych lub wybuchów nad/podmorskich. Istnieje system ostrzegania przed tsunami, który pozwala przynajmniej na uniknięcie ofiar w ludziach.
Później jak wejdę to wstawię wierszyk o schodach, który wymyśliłam z kumpelą, dodałabym tu, ale wolę jak jest porządek.
Sayonara,
        Keiko

6 komentarzy:

  1. Na krótko o kulturze, fajnie :*

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiedziałam, że tsunami jest japońskie o_O

    OdpowiedzUsuń
  3. Misiaczek1235 marca 2014 11:16

    Słyszałaś może o czymś takim jak ''Okinawa'' w atlasie znalazłam ją, a kiedy szukałam w wikipedii ponieważ mieliśmy opisać jakieś ciekawe miejsce to dowiedziałam się że jest to japońska wyspa. Mogłbyś coś o niej kiedyś napisać? cały tekst z wikipedii skopiowałam i wydrukowałam nie czytając a jestem bardzo ciekawa. Chodzi mi o tą ciekawą stronę a nie o tą mądrościową i nudną.

    OdpowiedzUsuń

Komentując tego bloga:
-nie umieszczaj komentarzy typu: ''Głupi blog''. Jeżeli ci się nie podoba to nikt nie każe ci go czytać ;7
-nie umieszczaj komentarzy typu: ''Fajny blog zapraszam do mnie", bo usunę takie coś
-masz jakieś pytania? - pytaj ;E